Ak@demi@ przyszłości – podsumowanie 2024
„Ak@demi@ Przyszło$ci” – NASZE OSIĄGNIĘCIA
Innowacyjny projekt edukacyjny z GRANAak@demi@ przyszło$ci, realizowany w roku szkolnym 2023/2024 z firmą GRANA Sp. z o.o. z siedzibą w Skawinie nadal cieszył się ogromnym zainteresowaniem uczniów i zaowocował wieloma ich umiejętnościami.
Projekt trwa od marca 2022 r. i realizowany jest przez p. Gabrielę Rawską, p. Annę Warot oraz p. Ewelinę Rankiewicz, nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 3 w Skawinie w trzech modułach tematycznych: ROBOTYKA, MATEMATYKA, JĘZYK ANGIELSKI. Atrakcyjne zajęcia są realizowane z wykorzystaniem koncepcji STREAM wykorzystującej nowe technologie, kreatywność, pracę grupową, oraz metody aktywizujące. Interesujące zajęcia, mocno angażujące uczniów oraz sprzyjające odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczniów.
Na zajęciach z robotyki uczniowie programowali robota Photon, przy użyciu smartfonów i tabletów. Zapoznali się z trzema sposobami programowania: Photon Badge, Photon Blocks oraz Photon Code (Photon Code jest bardziej zaawansowanym językiem programowania, którego składnia jest najbliższa prawdziwemu programowaniu używanemu przez profesjonalnych programistów). Wykorzystując drugi i trzeci sposób programowania uczniowie przechodzili przez różnorodne wyzwania, dzięki którym w praktyce poznali działanie czujników robota. Pod koniec byli w stanie sami tworzyć własne projekty z użyciem robotów. Część zajęć poświęcona była klockom Lego Education Spike Prime. Uczniowie budowali roboty według instrukcji oraz realizowali swoje kreatywne pomysły i przy użyciu komputerów oraz tabletów programowali zastosowane czujniki oraz silniczki. Duża część zajęć poświęcona była drukowi 3D. Uczniowie doskonalili technikę tworzenia modeli 3D z wykorzystaniem programu Tinkercad, a następnie niektóre z nich drukowali na drukarce 3D (między innymi tworzyli modele domków do świątecznego miasteczka). Grupa szóstoklasistów poznała kolejną aplikację SketchUp do projektowania 3D. Uczniowie tworzyli projekt pokoju oraz architektury ogrodowej. Wszystkie grupy projektowały i modelowały przy użyciu długopisów 3D, Tworzyli przedmioty użytkowe takie jak kolczyki, breloczki, magnesy na lodówkę, okulary itp. ale także bardziej zaawansowane modele brył przestrzennych np. model wieży Eiffla, Big Ben.
W ramach modułu matematycznego uczniowie rozszerzali swoje umiejętności matematyczne, wykorzystywali je w praktyce, by nabywać jak najwięcej kompetencji matematycznych, potrzebnych w dalszych latach nauki oraz w przyszłości do wyuczonego, wymarzonego zawodu. Główny nacisk podczas zajęć prowadzonych zarówno w pracowni matematycznej jak i poza nią, był położony na projektowanie w różnych formach (realnie i on-line), ćwiczenie obliczeń, umiejętność dokonywania pomiarów, ich analizowania i wyciągania wniosków, zbieranie i selekcjonowanie potrzebnych danych oraz umiejętność ich sensownego, przejrzystego prezentowania. Konieczne było więc planowanie, logiczne myślenie, czy ćwiczenie wyobraźni przestrzennej. Ogólnie rzecz ujmując, celem zajęć było zdobycie szerokich kompetencji matematycznych i „gimnastykowanie mózgu”.
Na zajęciach z języka angielskiego uczniowie nadal doskonalili kompetencje językowe. Priorytetem było praktyczne wykorzystywanie języka w sytuacjach dnia codziennego oraz na wybrane tematy, co uczniowie mieli okazję zaprezentować w różnych sytuacjach podczas zajęć (dialogi, ćwiczenia językowe, gry dydaktyczne, pisanie teksów w języku angielskim) oraz świetnie poradzić sobie językowo w „realu”, tzn. podczas „Zielonej Szkoły” we Włoszech, kiedy nieznajomość języka włoskiego zastępował świetny angielski. Również sukcesy w konkursach języka angielskiego, nawet na szczeblu ogólnopolskim, potwierdzały, że były to bardzo efektywne zajęcia.
Koordynatorzy projektu dyrektor Elżbieta Gutierrez oraz przedstawiciele firmy Grana p. Lucyna Główczak – Brand Menager oraz p. Tomasz Kaczmarczyk – Szef Personalny byli (jak co roku) pod ogromnym wrażeniem tego, czego uczniowie zdołali się nauczyć i wykorzystać w różnych sytuacjach i projektach. Ponadto, uczestnicząc w zajęciach uczniowie rozwijali kompetencje społeczne takie jak wyrażanie własnych opinii lub przyjmowanie opinii innych, umiejętność dyskutowania, negocjowania oraz współdziałania w grupie.
Zaangażowanie uczniów oraz ich umiejętności zdobyte w ramach „Ak@demii Przyszło$ci” zostały docenione i nagrodzone. Wszyscy uczniowie otrzymali okolicznościowe dyplomy oraz cenne nagrody – myszki gamingowe ufundowane przez Firmę GRANA. Uczniowie przyjęli je z radością.
Bardzo cieszymy się, że Projekt będzie kontynuowany także w kolejnym roku szkolnym. GRATULUJEMY UCZNIOM I NAUCZYCIELOM!
JESTEŚMY DUMNI ZE WSPÓŁPRACY Z FIRMĄ GRANA.
„Non scholae, sed vitae discimus”. („Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy”).