Jesteś tutaj: Start
Innowacyjny projekt edukacyjny zGRANAak@demi@przyszło$ci realizowany przez cały rok szkolny 2022/2023 (II Edycja) został zwieńczony wspaniałym podsumowaniem i został oceniony bardzo wysoko. (Projekt realizowany jest od 1 marca 2022 r. z firmą GRANA Sp. z o.o. z siedzibą w Skawinie).
Podsumowując projekt, Koordynatorzy projektu dyrektor Elżbieta Gutierrez oraz przedstawiciele firmy GRANA p. Lucyna Główczak - Brand Menager oraz p. Tomasz Kaczmarczyk - Szef Personalny z nieukrywaną satysfakcją gratulowali uczniom wspaniałych osiągnięć. Nauczycielki - realizatorki projektu: mgr Gabriela Rawska - robotyka, mgr Anna Warot - matematyka oraz mgr Ewelina Rankiewicz - język angielski przez cały czas trwania zajęć były pod ogromnym wrażeniem kreatywności uczniów, ich zaangażowania w zajęcia, umiejętności pracy w zespole, a także wiedzy i umiejętności praktycznych, tak potrzebnych na obecnym rynku pracy.
Zajęcia z robotyki (prowadzone w aż pięciu grupach) miały na celu rozwijanie wyobraźni, kreatywności ucznia oraz nauki logicznego i algorytmicznego myślenia oraz kodowania i programowania. Uczniowie zostali wprowadzeni w świat programowania robota Photon, przy użyciu smartfonów i tabletów. Zapoznali się z trzema sposobami programowania: Photon Draw, Photon Badge oraz Photon Blocks. Wykorzystując trzeci sposób programowania uczniowie przechodzili przez różnorodne wyzwania, dzięki którym w praktyce poznali działanie czujników robota. Pod koniec byli w stanie sami tworzyć własne projekty z użyciem robotów. Następnie na zajęciach zostały wprowadzone klocki Lego Education Spike Prime. Uczniowie budowali roboty według instrukcji oraz realizowali swoje kreatywne pomysły i przy użyciu komputerów oraz tabletów programowali zastosowane czujniki oraz silniczki. Część zajęć poświęcona była drukowi 3D. Uczniowie uczyli się tworzyć modele 3D z wykorzystaniem programu Tinkercad, a następnie niektóre z nich drukowali na drukarce 3D. Dla trzech grup uczniów z klas 5 zajęcia były kontynuacją nauki z poprzedniego roku. Na części zajęć wykorzystany został znany już uczniom robot Photon. Uczniowie tworzyli programy w środowisku Photon Blocks, ale zostali także zapoznani z bardziej zaawansowanym językiem programowania Photon Code, którego składnia jest najbliższa prawdziwemu programowaniu używanemu przez profesjonalnych programistów. Część zajęć poświęcona była tworzeniu modeli 3D z wykorzystaniem programu Tinkercad, a następnie drukowi 3D. Większość zajęć została wykorzystana do budowania modeli robotów i ich programowaniu przy użyciu trzech rodzajów klocków: Lego Education Spike Prime, klocki Gigo – warsztat robotyki i klocki Gigo – zestaw do programowania S4A. Uczniowie budowali i programowali zaawansowane modele niejednokrotnie przez kilka zajęć, a korzystając z gotowych schematów dokonywali zmiany tworząc nowe projekty.
Udział w zajęciach pozwolił na budowanie kompetencji STEAM u uczniów. Dzieci miały szansę na pokazanie swojej kreatywności, rozwijając przy tym logiczne i algorytmiczne myślenie. Przez zabawę poznawały język programowania obiektowego, mogły przetestować i zobaczyć jak technologie działają w praktyce. Dzięki przeprowadzonym eksperymentom z klockami Lego czy Gigo, które łączą zabawę z nauką dzieci kształciły umiejętność rozwiązywania problemów i krytycznego myślenia. Wiedza zdobyta w czasie pracy z zestawami klocków była praktyczna i do wykorzystywania w życiu codziennym. Uczniowie kształtowali także wyobraźnię przestrzenną oraz rozwijali umiejętność tworzenia modeli 3D. Przy okazji rozwijały się u nich kompetencje społeczne takie jak wyrażanie własnych opinii lub przyjmowanie opinii innych, umiejętność dyskutowania, negocjowania i współdziałania w grupie.
Moduł Matematyka, czyli zajęcia z „królową nauk” uczniowie poświecili na pogłębianie wiedzy zdobytej na lekcjach matematyki, stosując posiadane umiejętności w praktyce. Byli aktywnymi uczestnikami procesu kształcenia, chętnie włączali się w proponowane działania, a nawet sami byli ich pomysłodawcami. Rozwijanie umiejętności: krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania, posługiwania się aplikacjami komputerowymi, wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, posługiwania się komputerem, wykonywania obliczeń, przetwarzania informacji i jej prezentacji w różnych postaciach, czyli sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, były kształtowane podczas realizacji projektów: „Kosztorys wycieczki do Trójmiasta” (wynajęcie autokaru na trasie Łeba -Trójmiasto, koszty atrakcji w oparciu o dane dostępne w Internecie), „Tworzenie modelu czworościanu foremnego z patyczków higienicznych” – wprowadzenie elementów geometrii przestrzennej, „Rozwiązywanie zagadek matematycznych, tworzenie gier dydaktycznych” (do ćwiczenia tabliczki mnożenia i ich prezentacja w klasach piątych), „Moje Zoo” (z uwzględnieniem ćwiczenia działań na ułamkach zwykłych), a nawet „Budowanie domu” (projektowanie i budowanie szkieletu domu wraz z dachem i ścianami, malowanie ścian i dachu, wprawianie okien oraz wykonanie kosztorysu renowacji elewacji oraz dachu.
Perfekcyjna znajomość języków obcych jest koniecznością na rynku pracy oraz w życiu każdego człowieka, więc zajęcia poświęcone komunikacji w języku angielskim przyczyniały się do rozwoju kompetencji językowych: poszerzania słownictwa, struktur gramatycznych, swobodnych wypowiedzi na różne tematy, prowadzenia dialogu. Uczniowie pracowali samodzielnie, w parach, w małych grupach z wykorzystaniem zarówno tradycyjnych ćwiczeń, jak również gier, czy platform edukacyjnych. Uczniowie poznawali również zwyczaje związane z ważnymi uroczystościami i świętami w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.
Podsumowanie Projektu zakończyło się kolejny raz stwierdzeniem: „To były wspaniałe i bardzo efektywne zajęcia!”
Uczniowie z wielką radością odebrali dyplomy oraz wspaniałe nagrody ufundowane przez Firmę GRANA. Okolicznościowe dyplomy ukończenia II Edycji Projektu „Ak@demi@ Przyszło$ci” odebrali także przedstawiciele GRANY p. Lucyna Główczak oraz p. Tomasz Kaczmarczyk.
Serdecznie dziękujemy za wspólny PROJEKT !
Mamy wielką nadzieję na kontynuację!
Zapraszamy do galerii: FOTO